lauantai 17. heinäkuuta 2010

Historian siipien havinaa Vantaalta

Vantaan kaupungin palveluita 1600-luvulla:

"Pitäjäläisten yhteinen velvollisuus on pitää huolta köyhistä. Avustustoiminta on organisoitu seurakunnan kautta. Pappientehtävänä on käydä sairaiden luona antamassa heille henkistä lohtua ja sairaanhoito-ohjeita. Terveyspalveluja pitäjä ei tarjoa, mutta osallistuu Helsingin Vanhassakaupungissa toimivan hospitaalin ylläpitoon verovaroin."

Terveyspalvelut
"Sairaudet hoidetaan pääsääntöisesti kotioloissa perinteisen kansanomaisin parannuskeinoin. Niitä ovat kuumat kylvyt, erilaiset juuret, kahvi, viina ja sauna. Lisäksi paikalliset kansanparantajat voivat iskeä suonta tai kupata. Vaativampaa hoitoa esimerkiksi tappeluhaavoihin, on mahdollista tiedustella sotaväenosaston välskäriltä.
ApteekkiPappilassa on lääkeaineita niitä sieltä tarpeen mukaan jaettavaksi."

Sairaalahoito.
"Helsingin Vanhassakaupungissa sijaitsevassa hospitaalissa hoidetaan tarttuvia tauteja, etenkin spitaalia. Sairastunut tulee eristää muista. Rakennukset, joissa tautiin sairastunut on asunut, tulee polttaa. Papit arvioivat tuleeko potilas toimittaa hospitaaliin."

Sairaalamaksut.
"Maksut ovat pitäjän talonpoikien vastuulla. Kustakin hospitaalin toimitetusta potilaasta kerätään talokohtainen maksu."

[Esimerkiksi huopalahtelaisen Anna Mattsdotterin sairaalakäynti tuli maksamaan kullekin talolle neljä hopeaäyriä 1690-luvulla. Maksujen keruun organisoi seurakunta.]

Mielenterveys.
"Mielisairaus on sitä, että ihminen saattaa olla paholaisen riivaama. Tämä saattaa ilmetä häiriötila, esimerkiksi korvien soimisena tai äkillisenä raivoavana käyttäytymisenä. Mielisairaus voi puhjeta myös sodassa."

Testaus:Jos ihminen veteen heitettäessä nousee pintaan ja kelluu siinä, on hän paholaisen suojeluksessa ja on siis noita. Jos hän taas painuu pohjaan, on tullut todistetuksi, ettei hän ole noita. Ihminen voidaan sijoittaa myös ”kistuun” viilenemään. Kistu on pimeä ja lämmittämätön kuopanmuotoinen paikka. Jonkin viikon kuluttua sijoitettu voidaan nostaa sieltä pois, jotta nähdään, oliko häiriö tilapäinen vai pysyvä. Kistu-testiä voidaan käyttää myös sellaisiin, joiden epäillään teeskentelevän hulluutta. Maaherra voi julistaa mielisairaaksi sellaisen ihmisen, joka ei kistussa rauhoitu. Sodasta ”täysin sekapäiseksi” luokitellut passitetaan takaisin kotimaahan. Nimismies valvoo missä määrin tällainen henkilö saa liikkua vapaalla jalalla."

Sosiaalipalvelut
Lapset.
"Kukin perhe ja suku huolehtii itse jälkikasvustaan."

"Mitä tehdä jos lapsi jää orvoksi tai perhe ei kykene häntä elättämään?
Monet tilalliset ovat kiinnostuneita ottamaan orvon lapsen tai köyhien lapsen kasvatiksi. Lapsen on kuitenkin varauduttava työskentelemään ahkerasti. Mieheksi varttunut kasvatti voidaan asettaa talon puolesta sotapalvelukseen."

Ikääntyneet.
"Kukin suku ja kyläyhteisö huolehtii vanhuksistaan. Rutiköyhä vanhus voidaan hätätapauksessa sijoittaa Vanhankaupungin hospitaaliin."

Toimeentulotuki
"Mikäli varaton henkilö on vailla sukulaisten antamaa turvaa, on hänen mahdollista mennä kerjuulle, mutta vain oman pitäjän alueella. Toisen pitäjän puolelle ei kerjuusauvan kanssa ole lupa lähteä. Periaate on, että jokainen pitäjä huolehtii itse omistaköyhistään."

Avustustoimintaa organisoi seurakunta, joka kerää köyhille jaettavia almuja jumalanpalveluksissa. Kruunu voi myöntää sotaleskille ja vammautuneille sotilaille vilja-apua tai verohelpotuksia. Muun muassa Seutulan ratsumiehen leski Brita sai kuningas Kustaa II Aadolfin määräyksestä kaksi tynnyriä viljaa vuonna 1614.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti